
Knížka, jejímž autorem je pianista Martin Vojtíšek, je cenným doplňkem jeho souborné nahrávky Novákova klavírního díla. Vedle charakteristiky jednotlivých skladeb a rozboru inspiračních zdrojů, ze kterých vycházejí, se M. Vojtíšek zaměřuje na všeobecné zásady stylové interpretace Nováka a řeší i praktické problémy, se kterými se interpreti při studiu těchto skladeb setkávají. Vychází přitom z interpretační tradice předané mu jeho učitelkou klavíru prof. Ilonou Štěpánovou-Kurzovou, která byla po desítky let v úzkém uměleckém vztahu s Novákem osobně. Jejímu otci Vilému Kurzovi je věnována první Novákova tištěná skladba (Ballada, 1893), její manžel Václav Štěpán premiéroval řadu Novákových děl (mj. Pan, 1911) a i ona sama hrála většinu ze skladatelovy tvorby pro klavír v přímém kontaktu s autorem. Pro každého interpreta by mělo být cenným základem poznání, jak si interpretaci svých skladeb představoval sám autor. Tato představa, která je v naprosté většině případů pro působivost daného díla nejúčinnější, by měla být východiskem interpretace. Zde se nabízí možnost se s touto Novákovou představou blíže seznámit nejen na základě Vojtíškových nahrávek, ale i s přispěním jeho zasvěceného výkladu.

Knížka HUDEBNÍ DIALOGY je určena nejen milovníkům klasické hudby, ale také každému, koho zajímají lidské osudy. Franz Liszt, Richard Wagner, Edvard Grieg, Claude Debussy, Erik Satie – tyto velikány světové hudby zná jistě každý. Byla o nich napsána řada knih, které se však většinou zabývají jejich díly. Přitom všechny tyto umělecké osobnosti byly lidmi rozmanitých povah s pestrými osudy, které jejich emoce nezřídka přiváděly do nečekaných životních situací. Kdo z nich musel čelit hlavni pistole své zhrzené milenky? Kdo utíkal před zatčením policií jen s kufříkem svých partitur? Kdo se nechtěl vzdát svého koncertního turné, až vyčerpání zaplatil svým životem? Kdo z nich složil operu, která se před premiérou tak znelíbila libretistovi, že ho chtěl zastřelit – a místo něho zastřelil alespoň svou kočku? Kdo čekal čtvrtstoletí na uznání a úspěch, aby je pak získal jediným provedením svých tří krátkých již v mládí zkomponovaných klavírních skladeb? Odpověď na všechny tyto otázky a mnohé další zajímavosti ze života těchto pěti skladatelů přináší autor četných rozhlasových scénářů MARTIN VOJTÍŠEK zábavným a poutavým způsobem. Opírá se při tom o pečlivě prověřená historická fakta. Neobvyklá forma fiktivního dialogu mu umožňuje podívat se i na kontroverzní události z různých úhlů pohledu, což jeho líčení přidává na živosti a barvitosti. Ať už vás zajímá hudba nebo historie, či jen hledáte příjemné čtení, je pro Vás tato kniha tím pravým.
V závěru je kniha doplněna autorovým překladem veršů Erika Satieho, kterými Satie podkládal své klavírní skladby.